Varför vara lycklig när du kan vara normal?

.(.. och det handlar inte om Jeanette Wintersons bok.)

Men det där skulle ju jag också skriva om! Tänkte jag när jag läste Neoh :s blogg, där det så klokt stod:

ifrågasätt allt, tycker jag. fast det vet du ju redan. ifrågasätt A-L-L-T, rubbet, och då speciellt sånt som du eller andra tar för givet. ifrågasätt dig själv och motivera för dig själv varför du vill göra som du gör, och när du hittar rätt så hittar du rätt, oavsett om det är så ”alla andra” gör eller inte. det är ingen som kommer att tacka dig sen för att du har rättat dig i ledet och levt ett liv som du inte ville leva.

Jag tycker att vi har en tendens att hellre vara normala än lyckliga över lag. Det handlar inte bara om vad det ska vara för kön på den vi ska leva med, utan när det gäller alla möjliga val här i livet.
Till exempel förväntas man köpa hus vid en viss period i livet, så alltså köper många ett hus utan att fundera så mycket om det är rätt beslut för just dem.
Helst ska man ju renovera huset själv och bygga veranda, eller kanske ännu hellre ett soldäck (Är det inte det det ska vara nu?). Och eftersom många egentligen varken kan eller vill renovera så kan produktionsbolagen göra en tv-serie som heter Arga Snickarn. Arga Snickarn är en direkt konsekvens av att folk hellre är normala än lyckliga.
Och det är bara ett exempel.

Över huvud taget tänker folk betydligt oftare att "man borde", "man ska ju" istället för att tänka
"Det här VILL JAG!"
Men det går bara att lura sig själv till en viss gräns. Förr eller senare upptäcker du att det är ingen som tackar dig som Neoh så riktigt skriver. Du vinner inga priser i välanpassning. Då står du där inmålad i ett hörn och är väldigt normal men inte så lycklig.
Och vi kan faktiskt välja på ganska så många punkter här i livet.

Kommentarer

Neoh sa…
en etikett som heter "mänskligt beteende"... hur i hela världen kan jag ha missat detta? :-D
Znogge sa…
Med tanke på hur kort och oförutsägbart livet är är det viktigt att göra det man verkligen vill. Man behöver inte leva efter en mall men det är lätt att fastna i vissa mönster...
Loll sa…
Utmärkt inlägg! Håller med toti.
Begreppet normalitet är för övrigt rätt förödande över lag...
Skatan sa…
Så SANT som det står skrivet ... och det måste vara en KAMP hela livet ... att TÄNKA EFTER vad just DU vill ... och inte slappt inordna sig i någon slags normalitet.

Men så är det ju det här med medmänniskor, hänsyn hit och dit ... så det är inte LÄTT SOM EN PLÄTT ... men med några kompromisser hit och dit kan man ändå komma ganska långt.

Kram till en mycket klok kvinna som klottrar eldigt och sant :-)
skogsnuvan sa…
Jag har länge försökt att tänka till lite Inte måste jag, inte borde jag, inte så gör alla andra utan
Vill jag, kan jag. kan någon annan göra det istället. Så nu har jag bestämt mig för att inte attan ska jag putsa fönster nu till hösten. Det gör jag till våren istället. Nu är det ju mörkt och den där julstädningen är det väl bättre att te efter jul egentligen eller hur. Däremot vill jag dansa Zumba och göra pepparkakshus och bada skumbad. så det så.

Populära inlägg