Öppna upp ditt fönster

Lisa Ekdahls Öppna upp ditt fönster är månadens musik.
Det var 1994 i maj, eller kanske april redan. Jag skolkade från skolan och satt hemma i mitt första egna kök, i min första egna lägenhet och skrev ett specialarbete om Fredmans epistlar. Jag drack oerhörda mängder te ur en stor gul kopp och från fönstret kunde jag se en dagisklass leka i leran utanför sitt dagis.
Ur strömmade detta nya, magiska som var Lisa Ekdahls musik.
Denna enorma frihetskänsla, att ha sin egen lägenhet. Och att kunna gå från sin egen lägenhet till skivaffären, köpa skivan och gå hem igen för att direkt kunna lyssna på den. Inte behöva vänta på att mina föräldrar skulle ha druckit tillräckligt mycket kaffe hos någon äldre släkting eller handlat oändliga mängder förnödenheter på Konsum och vara beredda att åka hem, till vårt hem långt ute i vildmarken.
Lisa Ekdahls skiva med Öppna upp ditt fönster triggar alltid igång den där frihetskänslan som jag kände då.

Sedan den där första lägenheten har jag bott i ytterligare tre lägenheter inklusive den jag bor i nu. Jag har helt enkelt inte flyttat så mycket. Nu håller jag emellertid på att packa för resan till den fjärde lägenheten. Den ligger i Palma på Mallorca och det handlar inte om någon permanent flytt. Vi har köpt ett så kallat semesterboende där. Jag har inte sett lägenheten än, P har varit där och pimpat den tills jag kommer, så det ska bli jättespännande att se den. Men hur fantastiskt det än känns, det här att ha en lägenhet på Mallorca, så har jag inte riktigt kommit upp i samma frihetspirrande känslor som jag hade när jag flyttade in i den där första lilla ettan på 34 kvadrat.
Men det kanske kommer när jag väl kommer på plats.

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Boende på Mallorca åååååååååååååååååååååååålyckost
Skatan sa…
Det blir något det. Mallorca är min absoluta favoritö (undantag Koh Chan då) där jag har haft så otroligt roligt med Margith min väninna som inte finns i livet längre att resa med. Och den är också så vacker ... så fantastisk vacker. Du kan inte annat än att trivas där.

Tänk ändå var musik kan trigga igång känslor och minnen. Du fick mig också att tänka på vilken musik som får mig att minnas speciella känslor jag haft.

Kramar!
Loll sa…
Åh, det låter ljuvligt med ett extrahem i solen. Jadu, vi har ju totalt olika erfarenheter. Slutade räkna flyttar när jag kom till 30 st, och har flyttat flera gånger sedan dess... Men minns förstås den första EGNA, den man inte kunde bli utslängd från för det va andra hand.. Det var lycka!!! ha det underbart på Mallis! Kram
Lisbeth sa…
Vem minns inte Lisa Ekdahls debut. Liknade inget annat och jag var tvehågsen. Skulle jag eller skulle jag inte gilla. Det blev ett mellanting. Lisa i lagom dos. Så underbart med eget krypin. under många år hyrde vi lägenheter på ön mycket för att vi hade spanska vänner i Palma. Vi packade bilen så fort skolan slutade och levde där under många veckor varje år. Det är ett dags sedan nu men jag älskar denna ö. Planerar att ta med sambon dit och hya något i Soller. Inte i år men nästa sommar. Riktigt avundsjuk på dig blir jag
Ha en fin vecka
Kram

Populära inlägg