Poesimission

Apropå missionen att sprida det poetiska ordet så har jag på sistone träffat på ett par förträffliga citat om poesins betydelse som, om inte annat, bevisar att det finns fler som har förtstått den. Betydelsen, alltså. Inget av citaten är naturligtvis uppskrivna i min citatbok, men nu skriver jag i alla fall upp dem här:

Det första har jag fått av min vän H och kommer från Nina Bouraoui, som jag inte vet ett dugg om, men det känns som om det kan vara värt att ta reda på mer om:

Jag är säker på att om man läser mycket poesi så tränger skönheten in i kroppen på som inte har den i sig. 

Det andra kommer från min husgud Nathalie Goldberg, som har en zen-buddistisk syn på det här med skrivandet som jag gillar.

In our society poetry may be the one true thing. You can't rich as a poet. You can't make poems pay for your gas or electricity. Everything else in our society has a price. Poetry from the begining is hopeless.

Ett annat citat av Goldberg talar hon om poesins natur:

Poetry takes time. If we give poetry a little time, it will give us something back. When I am impatient, I get nothing.

Detta är också en av anledningarna till att poesin är döende. Vi har inte tid att ta till oss poesin. Vi har för bråttom. Vad vi har bråttom till är emellertid en aning oklart.

(Nathalie Goldberg-citaten är hämtade ur hennes bok The true secret of writing.)

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Det fattas två saker i livet. Mer poesi och flera visor. Två saker som liksom inte får plats i det här snabba samhället och det är synd för jag tror vi behöver båda.

Populära inlägg