I Wislawa Szymborskas byrålådor

Anteckningar från Krakow

Jag sitter i en grön plyschsoffa i ett museum med ett namn som jag inte kan uttala och talar med Wislawa Szymborska i en gammal röd knapptelefon. Ja, egentligen är det väl hon som talar med mig. Från andra sidan graven, så där som poeter kan göra. Hon läser en dikt, på ett språk jag inte förstår, men det är hon som läser, hennes röst jag har i luren. 

Det var en ren slump att jag hamnde i den där soffan, vi trodde att det fanns en konstutställning här men istället fanns Szymborskas byrålådor. Utställningen heter så Szymborskas byrålådor. Och där verkar ha funnits ungefär allt, stora vykortssamlingar, collage och allt möjligt kitschigt pynt. Hon verkar ha samlat på det mesta. 
   I byrålådan med tändstickssamlingen ligger Nobelkommitens tändsticksask på hedersplatsen i alldeles egen askkopp. 
   När vi drar ut lådan ovanför hittar vi medaljen. 
 I lådan bredvid ligger diplomet och motiveringen skriven på svenska:
"för en poesi som med ironisk precision låter det historiska och biologiska sammanhanget träda fram i fragment av mänsklig verklighet"
Torgny Lindgren och Sture Allén har skrivit under. Närmare än så kommer jag aldrig ett Nobelpris i litteratur. Inget annat Nobelpris heller. 

Kommentarer

Populära inlägg