På campingen 2

En hund hittar ett ben

Det är tredje sommaren som Claudille förestår campingen. Kanske är det den sista. Egentligen hade hon bestämt sig redan efter det första året att aldrig mer men, ja sedan har det rullat på. 
  Men nästa sommar, då. Då får det bli något annat, något nytt. 

Paul, Claudilles raggiga racka till hund tycker inte att det behövs något nytt. Tvärtom. Vilken lycka att vara här igen. Att springa runt och känna igen sig de där första dagarna. Göra det till sitt igen. Pinka på alla lyktstolparna runt lekparken. På alla plastborden utanför restaurangen. 
Det är mitt, det är mitt!
Kasta sig i den dyiga dammen och simma rakt över den, bland grodor och blodiglar. Upp på andra sidan och skaka vattnet ur pälsen. Pinka på skylten där det står att man badar på egen risk. 
Bort till kullen och vattenfallet. Lapa kallt vatten. 
Sedan i galoppsprång med öronen fladdrande om huvudet. Skälla på korna som inte har vett att springa sin väg, bara glo.
Det är mitt, det är mitt!
Korna, lyktstolparna, vattenfallet, allt dy i dammen. 
Så ner i bäckfåran bland stenarna. Här tar det sin tid. Nosen nere bland stenarna och i gräset. 
  Och där ett ben!
Det ligger mitt i bäcken och liksom glittrar. Det är ett annorlunda ben. Ett svart. Och liksom vinklat. 
Men ett ben är det, och det är mitt, det är mitt!
 Det smakar annorlunda också. Och är hårdare. Måste undersökas. Men först ska det säkras. 
  Pauls ben.
Springa med det i munnen mot campingen. Undvika Claudille. Claudille tycker inte om ben. 
Runda hörnet på campingexpeditionen. In genom dörren som alltid står öppen på gaveln. 
Därinne är det varmt och fuktigt. Där står tvättmaskinen och morrar och darrar. 
  Släppa benet på golvet. Snabbt nosa över det. Det luktar inte som ben brukar. 
Sedan knuffa in det med nosen bakom tvättmaskinen. Peta med tassen. Känna doften av pizza från campingrestaurangen och glömma bort att det finns ett ben. 


  

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Att vara hund kan nog ibland var okomplicerat och härligt speciellt om man får springa lös.

Populära inlägg